30. august 2020

Verdensklasse av Kim-Andre Lund

Kim-Andre Lund var i en klasse for seg under søndagens Norgesmesterskap i grovkaliberskyting. Med meget gode 587p med standardgeværet var han kun fire poeng bak verdensrekorden til østerrikske Bernhard Pickl.

Kim-Andre Lund

«Pers’en er 591p, men dette er jeg veldig fornøyd med» forteller en godt fornøyd numedøl i bilen på vei hjem fra årets NM i Grovkaliber. Det har vært en litt knotete sesong, så det var godt å kjenne på at det løsnet litt her i Ålesund. Dette er tett oppunder hva jeg er god for om dagen.»

Det har først og fremst vært på stående han har hatt problemer med å treffe nok blinker i 2020-sesongen. «Jeg har slitt veldig med Saueren i sommer. På stående har jeg liksom stått og svevd litt for høyt oppe – jeg har på en måte ikke kommet meg skikkelig ned i stillingen slik at jeg har klart å henge på skjelettet»

På spørsmål på hvorfor det har blitt slik trekker han litt på skuldrene. «Hva det helt kommer ann på vet jeg ikke, men jeg har noen teorier. Når jeg nå fant fram dette standardgeværet som er litt lettere og litt annerledes enn Saueren så kom det hele på plass igjen. Om det er selve børsa eller det at skytterklærne jeg bruker her i denne konkurransen som er litt videre enn de jeg bruker i DFS-skytingen som gjør det skal jeg finne ut av nå i høst»

Lund hadde verdensrekorden i et døgn etter å ha skutt 590p under kvaliken EM i italienske Tolmezzo i EM - Bernhard Pickl slo han dagen etter i medaljekonkurransen. Nå er Jondalen-skytteren klar for å gå på en ny sesong med fornyet motivasjon. «Vi klarte heldigvis å oppretteholde treningssamlingene på militærlandslaget, så jeg har fått trent greit også i år. Det har jo vært en litt merkelig sesong, slik at antall timer med skyting til trening, konkurranser og reiser er jo på langt fra likt som de siste ti årene.» forteller skytterkongen fra 2013.

Lund blir litt tankefull når han blir spurt om hvordan koronaen vil påvirke hans egen satsing. «Jeg tror faktisk koronapausen har vært til nytte for meg. Jeg har fått slappet av på en helt annen måte enn jeg har gjort ja det siste tiåret. Jeg har rett og slett fått tenkt litt på andre ting, ordnet på huset og ikke minst hatt litt fri fra presset so alltid kommer i forkant og underveis i konkurranser»

Elektrikeren mener at dette har vært godt for han som skytter: «Ja, jeg har fått en avstand til det hele dette året. Jeg kjenner at motivasjonen nå pr i dag er som den var som for fem år siden slik at nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på en ny sesong. Vi får virkelig håpe de får på plass en vaksine mot viruset snart slik at det blir litt flere muligheter for konkurranser neste år.»

Lund satset mye på OL-øvelsene frem til 2010, men har ikke planer om å ta dette opp igjen slev om motivasjonen er på topp igjen. «Nei, der tok jeg et svært vanskelig valg for ti år siden da jeg ble junior-verdensmester. Jeg følte at dersom jeg skulle satse 100% inn mot et OL så måtte jeg slutte å jobbe og nettopp gå all in med skytingen, og det synes jeg ble litt vel mye. Det blir veldig mye trening nå også, men det å bare ha skytingen mente jeg ikke var min greie.»

Han svarer kjapt når vi spør om han ville hoppe på et tilbud om å bli proff skytter frem mot OL i Paris i 2024. «Nei, det tror jeg ikke» ler den rolige storskytteren «Det har jeg blitt for gammel til».

Kjapp hoderegning sier at juniorverdensmesteren i U20-klassen fra 2010 ikke kan ha blitt så veldig gammel ennå. «Joda, gammel mann. Jeg blir 30 år neste uke» avslutter Lund med et glis og med tankene godt inne i 2021-sesongen allerede.

PS! Sølvmedaljen gikk til Krapfoss’ Ingrid Marie Håkenåsen, mens nummer tre ble lørdagens Norgesmester i liggendeøvelsen, Simon Kolstad Claussen fra Kisen.

Alle resultater finnes på https://resultat.storfjorden-sportsskytterlag.no/StartFrame.htm og dagens øvelser ligger under «3x20».

Warning: Undefined array key "preview" in /home/2/s/storfjorden-spor/www/nm2020/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comments-list.class.php on line 90

Warning: Undefined array key "preview" in /home/2/s/storfjorden-spor/www/nm2020/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comments-list.class.php on line 102

Warning: Undefined array key "preview" in /home/2/s/storfjorden-spor/www/nm2020/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comments-list.class.php on line 113

Warning: Undefined array key "action" in /home/2/s/storfjorden-spor/www/nm2020/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comments-list.class.php on line 113

Warning: Undefined array key "preview" in /home/2/s/storfjorden-spor/www/nm2020/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comment-form.class.php on line 75

Warning: Undefined array key "preview" in /home/2/s/storfjorden-spor/www/nm2020/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/comment-form.class.php on line 79

nLogic logoSparebanken MøreAvesta LogoStolt Mat - LogoShipNor - Logo

Storfjorden Sportsskytterlag

Storfjorden Sportsskytterlag ble stiftet 1.desember 2014. Og har siden oppstarten tredoblet antallet medlemmer. I tillegg har våre medlemmer tatt utallige medaljer i inn og utland på disse 5 årene. Våre 30 medlemmer kommer fra hele Møre og Romsdal, fra Ørsta i sør til Bæverdalen i Nord, og har et aldersspenn fra 11 til 63 år.

Laget har base på Sjøholt hvor de får bruke miniatyrbanen til Ørskog skytterlag i Ørskoghallen til 10m luftbane, samt utebanen på Løkjingsmyra til 50m og 300m. Vi drømmer om et fast anlegg til våre luftskiver, og kanskje også en skytehall med 50m i fremtiden?

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram